Wat is Negatieve Faalangst en hoe los je het op?

Negatieve faalangst wat is dat eigenlijk? Ik leg hier uit wat faalangst met de aanduiding ‘negatief’ is, wat deze angst met je doet en hoe je deze angst kunt lossen. Jan Heering Faalangst Expert

Beste lezer,

Mijn naam is Jan Heering. Ik ben Mental Coach en mijn specialisatie is het snel oplossen
van angst om te falen.

Ik heb inmiddels al bijna 20 boeken over aanpakken en oplossen van een groot aantal
emotionele klachten, waaronder angst om te falen, geschreven.

In mijn praktijk heb ik van velen die last hadden van faalangst geholpen om hun angst vlug achter zich te laten.

Ik zal je vertellen wat negatieve angst om te falen is en wat de symptomen van deze angst zijn.

Daarnaast geef ik je tips om je faalangst te verlagen en zal je een aanwijzing geven hoe je voor eens en altijd van je angst af kunt komen.



Negatieve Faalangst
Dit type faalangst is angst om te mislukken in die situaties wanneer het er toe doet. Je moet presteren en (en dat is misschien nog erger) er zijn anderen die je prestatie evalueren.

Voorbeelden hiervan zijn; tentamens, examens, rijexamen, een presentatie geven voor een groep of het uitvoeren van een moeilijke opdracht.

Deze angst kan je heel enorm in de weg zitten bij het neerzetten van een goede prestatie. Door je angst lukt het je niet om je capaciteiten te laten zien.

Symptomen van faalangst zijn

  • Hevig zweten

  • Trillende handen en / of knieën

  • Het bonzen van je hart in je keel

  • Maag- of buikpijn

  • Vaak naar het toilet moeten

  • Je hebt last van gevoelens van onzekerheid

  • Tobben

  • Zoveel mogelijk proberen uit te stellen

  • Alles of niets mentaliteit

  • Doemdenken

  • Black-out

  • Negatief oordeel over jezelf hebben

  • Je capaciteiten onderschatten



tips voor negatieve faalangst
Ik zal een paar tips geven om je faalangst te verminderen. Daarnaast zal ik uitleggen hoe jij vlug je angst om te falen daadwerkelijk kunt oplossen.

Maak een planning
Bedenk voordat je aan je voorbereiding begint wat er allemaal gedaan moet worden. Maak daar een schema van en ga stapsgewijs aan de slag met het voorbereiden voor het leveren van de prestatie.

Houd je aan je planning
Is je schema gemaakt, zorg er dan voor dat jij je daar aan gaat houden. Wanneer je afleiding gaat zoeken om maar niet met je voorbereiding bezig te hoeven zijn, dan heb je last van uitstelgedrag. Door dit uitstelgedrag zal je uiteindelijk onder een grote tijdsdruk komen te staan waardoor een ontspannen voorbereiding, en waarschijnlijk een goede prestatie, niet meer mogelijk is.

Let op je gedachtes
Heb je last van faalangst, dan heb je waarschijnlijk ook last van negatieve gedachtes. Het is belangrijk dat jij je niet laat meeslepen door deze negatieve gedachtes. Buig ze om naar positieve gedachtes. Dit zal je helpen om goede prestatie te leveren.

Mocht je weer een negatieve gedachte bemerken, zeg dan om het negatieve om te zetten in het positieve met de volgende zin: “Ik dacht daarnet aan ……………….(de negatieve gedachte), maar nu ga ik aan …………..(de positieve gedachte) denken.” Herhaal deze zin een aantal keren achter elkaar.

Neem voldoende rust
Het is mogelijk dat je, doordat je veel te hard gewerkt hebt, niet meer in staat zal zijn om een goede prestatie neer te zetten. Dit gevaar is vooral aanwezig wanneer je toch aan het uitstellen bent geweest en als gevolg daarvan op het laatste moment teveel moet doen.

Ga af en toe even naar buiten om een frisse neus te halen. Ga een wandeling maken of ren een rondje. Wanneer je fris en uitgerust bent, dan ben je in staat om beter te presteren.


De oorzaak van negatieve faalangst
Ik heb een jarenlange zoektocht gehouden om de oorzaak van angst om te falen te achterhalen. Na langdurig onderzoek is het mij duidelijk geworden dat de oorzaak ligt bij onverwerkte emoties en de verstoringen die deze emoties in het energiesysteem van je lichaam veroorzaken.

Deze verstoringen in je energiesysteem maken dat je iedere keer weer wordt dwarsgezeten door je angst. Wat je er ook aan doet om van je angst af te komen. Hoezeer je ook probeert je angst te onderdrukken.

Je blijft last houden van angst totdat de verstoringen in je energiesysteem zijn opgelost. Het goede nieuws is dat deze verstoringen relatief eenvoudig zijn op te lossen.

En zijn de verstoringen opgelost, dan is je faalangst verdwenen.

Wil jij weten hoe jij je faalangst snel en effectief kunt aanpakken, ga dan naar:

Klik Nu hier voor oplossingen
om je faalangst op te lossen

















Faalangst Home

Disclaimer

Faalangst Kenmerken Wat is Faalangst Faalangst Therapie
Omgaan Met Faalangst Faalangst Tips Sociale Faalangst
Faalangst Overwinnen Faalangst Reductie Faalangsttraining
Negatieve Faalangst Faalangst Volwassenen Cognitieve Faalangst
Faalangst Symptomen Hulp bij Faalangst Faalangstig Faalangst Behandeling
Motorische Faalangst Examenvrees