Ben je Faalangstig?

Faalangstig zijn kan je danig dwarszitten bij het leveren van een goede prestatie. Gelukkig is deze angst goed te verhelpen. Ik zal uitleggen hoe je faalangst kunt herkennen, wat de oorzaak is en hoe je deze angst kunt oplossen.
Jan Heering Faalangst Expert
Beste lezer,

Mijn naam is Jan Heering. Ik ben Mental Coach en mijn specialisatie is het snel verhelpen
van faalangst.

Ik heb inmiddels al bijna 20 boeken over aanpakken en oplossen van een groot aantal
emotionele klachten, waaronder over faalangst oplossen, op mijn naam staan.

In mijn praktijk heb ik van velen die last hadden van faalangst geholpen om hun angst snel achter zich te laten.

Ik zal hier uitleggen wat de symptomen van faalangst zijn. Verder vertel ik je wat niet werkt om van deze angst af te komen.

Daarnaast zal ik je zeggen wat de onderliggende oorzaak van angst om te falen is en hoe je deze angst daadwerkelijk kunt oplossen.



Faalangstig symptomen zijn:

  • Enorm gaan zweten

  • Trillen van handen en knieën

  • Misselijkheid

  • Benauwdheid

  • Hartkloppingen

  • Maagklachten

  • Rood worden

  • Slaapproblemen

  • Hoofdpijn

  • Snel geprikkeld zijn

  • Concentratieproblemen

  • Onrustig zijn

  • Paniekgevoelens

  • Piekeren

  • Onzekerheid

  • irreële gedachten zoals “ik kan het niet”, “ik ben stom”, “ik zal het toch nooit leren” of “mensen zullen me uitlachen”

  • Niet meer helder kunnen denken

  • Stotteren of niet meer uit je woorden kunnen komen

  • Het spontaan uit de kom raken van de kootjes van je hand

  • Volledige black-out, waarbij je niet meer in staat bent om je nog maar iets voor de geest te halen



Manieren die niet helpen om faalangstig zijn te verminderen
Er worden vele oplossingen aangedragen om faalangst te verminderen. Waarschijnlijk heb je al met diverse manieren (zonder succes) getracht om je angst te verminderen. Ik zal een aantal van de meest gegeven methodes om faalangst te verminderen hieronder bespreken. Ik zal daarna toelichten wat de reden is waarom deze methodes niet werken.

  • Je angst bespreken
    Er wordt dikwijls verteld dat je je angst om te falen bespreekbaar moet maken en het met iemand moet bepraten. Mocht je al over je angst durven praten, dan kan het heel goed zijn dat praten over je angst je maakt dat jij je beter gaat voelen.

    Helaas is dat van korte duur. Moet je daarna weer een prestatie leveren, dan komt je angst weer in volle sterkte naar boven.

  • Je angst negeren
    Je kunt trachten je angst te onderdrukken of te negeren. Er wordt dan gezegd dat je ‘gewoon’ moet doen wat je moet doen en dat je angst dan wel minder wordt. Niets is minder waar. Je blijft last houden van je angst terwijl je volledig bent blootgesteld aan het geweld van je angstgevoelens.

  • Doe ontspanningsoefeningen
    Er wordt vaak gezegd dat je ontspanningsoefeningen moet gaan doen om zo rustig te worden / te blijven. Je kunt daarmee trachten de controle over je lichaam te houden. Je kunt echter moeilijk continue oefeningen gericht op ontspanning doen, je zal toch ook moeten presteren.

  • Pak irreële gedachten aan
    Er wordt vaak aangeraden om je bewust te worden van irreële gedachten die je hebt. Voorbeelden van deze irreële gedachten zijn: “ik kan het niet”, “ik ben stom”, “ik zal het toch nooit leren”, “mensen zullen me uitlachen”, enz. Je moet dan deze irreële gedachten vervangen door reële gedachten. Dit is echter gemakkelijk gezegd dan gedaan.

  • Alternatieve benadering
    Er wordt een grote diversiteit van alternatieve behandelwijzen en remedies aangeboden om angst om te falen te verminderen. Helaas is het zo dat deze behandelwijzen en remedies slechts enigszins of in het geheel geen effect hebben.

  • Behandeling door een psycholoog
    De meeste mensen zien behandeling door een psycholoog niet als het antwoord voor het oplossen van hun angsten.

    Mocht je er toch iets voor voelen, weet dan dat je veelal lang moet wachten voordat je in een behandeltraject kunt stappen, dat er vele sessie benodigd zijn en dat het resultaat van de behandeling uiterst onzeker is.



Wat wel werkt – los de oorzaak van faalangstig zijn op
De genoemde methodes die veelal worden aangereikt om angst om te falen te verminderen helpen niet of slechts een klein beetje omdat de onderliggende oorzaak van je angst niet wordt verholpen.

Na jaren van onderzoek is het is namelijk duidelijk geworden dat faalangst wordt veroorzaakt door onverwerkte emoties. Deze onverwerkte emoties blijken aan de basis te liggen van verstoringen in het energiesysteem van je lichaam.

Is je energiesysteem vrij is van deze verstoringen, dan voel jij je goed. Je stemming is positief, emoties komen en emoties gaan.

Zijn er daarentegen verstoringen in je energiesysteem, dan krijg je last van emotionele kwalen zoals faalangst. Je hebt door deze verstoringen ook last van sombere stemmingen, irreële gedachten en onbegrijpelijk gedrag zoals uitstelgedrag.

Deze verstoringen in je energiesysteem maken dat jij je angst keer op keer blijft voelen. Hoezeer jij ook je best doet om van je angst af te komen.



Er is een oplossing om snel je faalangstig zijn te verhelpen, namelijk ………..

Klik Nu hier voor oplossingen
voor faalangstig zijn

















Faalangst Home

Disclaimer

Faalangst Kenmerken Wat is Faalangst Faalangst Therapie
Omgaan Met Faalangst Faalangst Tips Sociale Faalangst
Faalangst Overwinnen Faalangst Reductie Faalangsttraining
Negatieve Faalangst Faalangst Volwassenen Cognitieve Faalangst
Faalangst Symptomen Hulp bij Faalangst Faalangstig Faalangst Behandeling
Motorische Faalangst Examenvrees