Bang om te falen? Zo los je dat op

Bang om te falen
Heb jij last van faalangst? Deze angst kan je enorm in de weg zitten bij het leveren van een goede prestatie. Het goede nieuws is dat angst om te falen goed en snel te verhelpen is.

Ik zal uitleggen waaraan je faalangst kunt herkennen, wat de oorzaak is en hoe jij jouw angst kunt aanpakken.
Jan Heering Faalangst Expert
Beste lezer,

Mijn naam is Jan Heering. Ik ben Mental Coach en mijn specialisatie is het snel verhelpen
van faalangst.

Ik heb al meer dan 30 boeken over aanpakken en oplossen van een groot aantal
emotionele klachten, waaronder over het aanpakken van faalangst, op mijn naam staan.

In mijn praktijk heb ik van velen die last hadden van faalangst bijgestaan om hun angst snel achter zich te laten.

Ik zal hier uitleggen wat de symptomen van faalangst zijn. Verder vertel ik welke adviezen die je op internet tegenkomt voor het faalangst overwinnen niet werken.

Daarna leg ik uit wat de onderliggende oorzaak van jouw angst om te falen is zodat je begrijpt waarom al die goedbedoelde adviezen niet werken.

En natuurlijk laat ik zien hoe jij jouw angst wél kunt oplossen.

 

Bang om te falen symptomen:

  • Hevig zwetenBang om te falen
  • Trillen van handen en knieën
  • Misselijkheid
  • Benauwdheid
  • Hartkloppingen
  • Maagklachten
  • Rood worden
  • Slaapproblemen
  • Hoofdpijn
  • Snel geprikkeld zijn
  • Concentratieproblemen
  • Onrustig zijn
  • Paniekgevoelens
  • Piekeren
  • Onzekerheid
  • Irreële gedachten zoals “ik kan het niet”, “ik ben stom”, “ik zal het toch nooit leren” of “mensen zullen me uitlachen” blijven maar door je hoofd spoken.
  • Je bent niet meer in staat om je gedachten op een rijtje te zetten
  • Je komt niet meer uit je woorden of je gaat spontaan stotteren
  • Volledige black-out, waarbij je niet meer in staat bent om je nog maar iets voor de geest te halen

 

Goed bedoelde adviezen die niet werken

Er zijn vele adviezen en tips op het internet te vinden die claimen de faalangst te verminderen. Waarschijnlijk heb je al met diverse manieren (zonder succes) getracht om je angst te reduceren.

Ik zal een aantal van de meest genoemde methodes om angst om te falen te verminderen hieronder bespreken. Ik zal daarna toelichten waarom deze methodes niet of slechts heel beperkt helpen.

Tot slot zal ik uitleggen wat de oorzaak van het bang om te falen zijn is en hoe jij jouw angst met succes kunt aanpakken.

  • Over je angst praten
    Er wordt dikwijls verteld dat je je faalangst bespreekbaar moet maken en het met iemand moet bepraten.Zoals je waarschijnlijk al gemerkt hebt geeft praten wel, even, een gevoel van opluchting. Maar helaas blijf je last houden van je angstgevoelens.
  • Je angst onderdrukken
    Je kunt je best doen om je angst te onderdrukken. De gedachte hierachter is dat wanneer je doet wat je moet doen en je merkt dat het toch gaat, dat je angst dan vanzelf minder wordt.Niets is minder waar. Je blijft last houden van je angst terwijl je volledig bent blootgesteld aan het geweld van je angstgevoelens.
  • Doe ontspanningsoefeningen
    Er wordt vaak aangeraden om ontspanningsoefeningen te doen om rustig te blijven. En dat je daarmee de controle over je lichaam, en daarmee ook over je angsten, kunt bewaren.Je kunt je echter moeilijk doorlopend de ontspanningsoefeningen, je zal toch ook moeten presteren. Daarnaast werken deze oefeningen niet echt op die momenten dat je onder hoge spanning staat.
  • Pak irreële gedachten aan
    En ander advies dat je vaak tegenkomt is dat je je bewust moet worden van de irreële gedachten die je hebt. Voorbeelden van deze irreële gedachten zijn: “ik kan het niet”, “ik ben stom”, “ik zal het toch nooit leren”, “mensen zullen me uitlachen”, enz.En dan die irreële gedachten vervangen door positieve gedachten. Dit is echter gemakkelijk gezegd dan gedaan. Die nare gedachtes blijven terugkomen.
  • Behandeling door een psycholoog
    De meeste mensen zien behandeling door een psycholoog niet als het antwoord voor het oplossen van hun angsten.Mocht je er toch iets voor voelen, weet dan dat je veelal lang moet wachten voordat je in een behandeltraject kunt stappen, dat er vele sessie benodigd zijn en dat het resultaat van de behandeling uiterst onzeker is.

 

Wat wel werkt om faalangst op te lossen

De hier boven genoemde methodes die je vaak tegenkomt het bang voor falen zijn te verminderen helpen niet of slechts een klein beetje omdat de onderliggende oorzaak van je angst niet wordt verholpen.

Na jaren van onderzoek is het is namelijk duidelijk geworden dat faalangst wordt veroorzaakt door onverwerkte emoties.

En dat als gevolg van deze onverwerkte emoties verstoringen in het energiesysteem van je lichaam ontstaan.

In het Verre Oosten is dit al vele duizenden jaren bekend. Onder meer bij Accupunctuur wordt van deze kennis gebruik gemaakt.

Hier in het Westen begint deze kennis maar langzaam bekend te worden.

Wanneer jouw energiesysteem vrij is van verstoringen, dan voel jij je goed. Je stemming is positief, en je het geen last van steeds terugkomende angsten en irreële gedachten.

Heb je echter verstoringen in je energiesysteem, dan krijg je last van emotionele kwalen zoals bijvoorbeeld angst om te falen.

Daarnaast kan je ook last krijgen van sombere stemmingen, doemgedachtes gedachten en onbegrijpelijk handelwijzen zoals uitstelgedrag.

Deze verstoringen in je energiesysteem maken dat jij je angst keer op keer blijft voelen wanneer je weer moet presteren.

Hoezeer jij ook je best doet om van je angst af te komen.


Wil jij ook jouw Faalangst snel achter je laten? Ga dan naar ………..

















Bang om te falen disclaimer
 

wikipedia
 


Zonder faalangst home